fbpx

Aktiviti bermain memainkan peranan yang sangat penting dalam tumbesaran anak-anak.

Ruang bermain khusus untuk anak-anak boleh membantu dalam penyusunan permainan, buku dan memastikan lantai sentiasa kemas. Selain itu ia juga memberikan ruang untuk anak-anak bermain secara kreatif dan bertenaga.

Dengan tularnya virus Covid-19 dan kita diarah untuk duduk di rumah, mungkin  ini waktu terbaik untuk menyediakan ruang bermain atau “playroom” untuk anak-anak anda.

Di mana harus saya wujudkan ruang bermain ini?

  • Gabungkan ruang bermain dengan ruang tamu, atau, cipta ruangan yang lebih terbuka. Anda haruslah boleh memerhatikan anak-anak dari ruangan lain di dalam rumah. Anak-anak yang senyap sunyi tanpa suara selalunya menandakan mereka sedang melakukan sesuatu yang nakal atau berbahaya!
  • Asingkan ruang bermain dengan bilik tidur. Ini mewujudkan tabiat tidur yang lebih baik tanpa gangguan dari barang permainan mereka.
  • Jangan risau jika ia bersepah! Gunakan storan yang sesuai di ruang bermain. Ia sangat membantu dalam menyusun dan mengemaskan permainan.

Bagaimana saya bermula?

Objektif dan tema : Kenalpasti tema dan fungsi utama setiap sudut di ruang bermain . Contohnya, ruang penyimpanan permainan, tempat bermain “puzzle”. Untuk tema, mungkin anda sukakan tema pelangi atau warna-warna yang lebih neutral.

  • Gunakan pelapik lantai lembut yang selamat untuk anak-anak
  • Lampu dan cahaya haruslah terang dan secukupnya
  • Storan : Sediakan storan yang sesuai untuk permainan supaya anak dapat belajar menyimpan permainan di tempat yang betul
  • Kerusi dan meja : Bermain di atas lantai lebih sesuai untuk bayi kecil. Penggunaan kerusi dan meja pula lebih sesuai untuk yang lebih tua (2 tahun ke atas). Ia boleh juga menjadi meja belajar untuk mereka, di samping mengurangkan lenguh jika ibubapa bermain bersama. Anak-anak saya gemarkan Lego, jadi saya telah menyediakan sebuah ruang Lego yang sesuai.
  • Ruang membaca : Gunakan rak buku yang boleh mempamerkan kulit buku hadapan. Anak-anak lebih suka stimulasi visual dan akan memilih buku berdasarkan stimulasi ini. Saya selalu membaca bersama anak sebelum tidur, jadi lokasi rak kami adalah dekat dengan katil.
  • Dinding pameran: Jika anak anda rajin berkarya di sekolah atau kelas seni, gunakan dinding untuk mempamerkan karya mereka.

Apakah permainan yang sesuai?

Ini bergantung kepada umur anak, tetapi tidak bermakna ia terhad kepada cadangan umur di kotak permainan. Beli barang permainan yang tahan lasak dan tahan lama.

Bayi : Blok, mainan berbunyi, alat muzik atau cipta alat permainan yang memberikan eksplorasi deria. Bayi memang akan suka meletakkan permainan di dalam mulut, jadi elakkan mainan yang mempunyai bahagian kecil.

Kanak-kanak kecil dan ke atas: Saya seorang yang sangat percaya konsep bermain sambil belajar. Jadi, permainan yang saya pilih adalah lebih kepada yang mendidik seperti bermain masak-masak, pakaian beragam, teka-teki, Lego, PlayDoh dan barangan seni.

Alat permainan seperti alat memasak kadangkala boleh menjadi terlalu mahal, jadi cuba gunakan perkakasan sebenar yang lebih murah tetapi selamat.

Bilakah anak saya akan bermain sendirian?

Dengan adanya ruang bermain, ia tidak bermakna anda dapat semula masa bersendirian. Hanya segelintir kanak-kanak yang pandai bermain sendiri di usia yang muda kerana kebanyakan dari mereka lebih gemar bersosial dan berinteraksi. Ini adalah perkara yang normal.

Ada juga ibubapa yang mendapati anak mereka cepat bosan dengan permainan hanya selepas 5 minit. Sebenarnya, solusinya adalah bermain dengan mereka dan menggalakkan mereka meneroka dan berimaginasi bersama permainan itu.

Bagaimana untuk menyusun permainan dengan rapi?

  • Susun barangan mengikut keupayaan anak mencari dan mengambil permainan sendiri
  • Bersihkan permainan sekurang-kurangnya sekali seminggu
  • Pamerkan kulit buku hadapan di atas rak
  • Poket kecil di dinding boleh digunakan untuk menyimpan barangan kecil dan halus

Bagaimana untuk menyiapkan ruang yang selamat untuk anak?

Ruang bermain seharusnya berada jauh dari tangga. Jika ada, gunakan pagar keselamatan di atas dan bawah tangga untuk mengelak dari kejadian yang tidak diingini. Pastikan tingkap tidak boleh diakses oleh anak, dan tali langsir disangkut tinggi untuk mengelakkan kejadian tercekik.

Soket elektrik harus dilindungi dan perabot berat hendaklah dipasang kemas dan dilekatkan di dinding supaya ia tidak senang jatuh.

Tukar tema dan susunan beberapa bulan sekali untuk mengubah selera dan minat anak berdasarkan umur mereka.

Akhir sekali, berseronoklah dalam menyiapkan ruang yang penuh potensi ini!


Artikel ini pertama kali diterbitkan di www.makchic.com dan telah diterjemahkan ke Bahasa Malaysia.

Terjemahan dan olahan oleh : Ayuni A. 

Kredit foto: keeppy.com, homemydesign.com, preview.homelife.com.au, indoornice.com, Architectural Digest, Sköna Hem.

Pengarang

Untuk sebarang pertanyaan am atau editorial, emel kami di [email protected]

Ruangan komen telah ditutup.